Frågor och svar om Alltid öppet

Här är svaren på de vanligaste frågorna om Alltid öppet

Appen kan användas med iOS version 12 och senare, samt Android version 8 och senare.

Information om äldre Android-versioner:

Sedan i februari 2022 krävs version 8 eller senare av Android för att Alltid öppet-appen ska fungera. Det beror på att Google Play inte längre stödjer äldre versioner.

Förändringen berör ett flertal olika appar, däribland Alltid öppet. 

För att kontrollera vilken Android-version du har, se Googles supportinformation här 

Kontrollera i telefonens inställningar att appen Alltid öppet får använda kamera och mikrofon.

Om du inte vet hur man gör kan du logga in i appen och välja valet "Support" under "Support och vanliga frågor". Där finns beskrivet steg för steg hur du gör för att ge tillgång till kamera och mikrofon för de vanligaste telefonmodellerna.

Om det ändå inte fungerar för din telefon, eller om inställningarna ser annorlunda ut, läs i din telefons manual om "Behörighet och ge rättigheter till kamera och mikrofon".

Ja, personer med skyddade personuppgifter kan använda flera av funktionerna i appen. Personer med skyddade personuppgifter kan dock inte genomföra videomöten i appen. Om du försöker göra en bokning kommer den automatiskt att avbokas inom 5-30 min. Du får ett sms om avbokningen.

E-kallelsen innehåller information från din vårdmottagning, bland annat tid och plats för ditt besök. Den kan även innehålla annan viktig information som du behöver läsa igenom innan du kommer till oss. Till exempel instruktioner om provtagning eller andra förberedelser.

Om du har appen Alltid öppet och bokar tid hos en vårdmottagning som använder sig av elektronisk kallelse kommer du att få kallelsen till din Alltid öppet-app. Du får även ett sms om att det finns en kallelse att läsa. Logga in i Alltid öppet för att läsa kallelsen.

 

Du behöver ha appen Alltid öppet i din telefon eller surfplatta. Du behöver inte göra någonting särskilt, funktionen är redan föraktiverad i appen.

När du bokar tid hos kirurgmottagningen kommer du att få din kallelse till Alltid öppet. Du får också ett sms som talar om att kallelsen kommit.

När en e-kallelse har skickats till dig får du ett meddelande via sms. Då kan du logga in i Alltid öppet och läsa kallelsen.  

Den här korta filmen visar hur det går till:

Så här fungerar det när du får en elektronisk kallelse i appen Alltid öppet (01.16 min)

När du har fått en e-kallelse får du ett sms till det telefonnummer som du angivit i din profil i Alltid öppet. Där står det att du har fått en kallelse. Det är viktigt att du loggar in i appen och öppnar kallelsen där. Den innehåller viktig information inför ditt besök.

Det kan bero på att du inte hade öppnat din elektroniska kallelse i appen Alltid öppet. Efter 48 timmar går olästa e-kallelser till utskrift och skickas med post. Det gör vi för säkerhets skull, för att ingen ska missa sin bokning på grund av problem med telefonen eller appen.

Om brevet har hunnit skickas iväg får du kallelsen i brevlådan även om du har bokat av tiden. Då kan du bara bortse från kallelsen.

Informationen i den kallelse som redan är skickad från vårdmottagningen ändras inte även om tiden bokas om. Mottagningen behöver i så fall skicka en ny kallelse.

Som standard får du din e-kallelse även till din digitala brevlåda, om du är ansluten till Kivra eller Min myndighetspost. 

Om du vill ändra någon inställning för e-kallelser gör du det i menyraden under rubriken ”Profil” när du är inloggad i appen. Klicka där på raden ”Kallelser”.

Observera att du kan behöva göra separata inställningar i Kivra respektive Min myndighetspost för att få dina kallelser dit.

Ja, det går bra. Du väljer inställningar i menyraden under rubriken ”Profil” när du är inloggad i appen. Klicka därefter på raden ”Kallelser”.

Observera att du kan behöva göra separata inställningar i Kivra respektive Min myndighetspost för att få dina kallelser dit.

Alla e-kallelser som inte har lästs efter 48 timmar skrivs ut och skickas per post, så om du inte kunnat läsa den elektroniska kallelsen får du den i brevlådan till din folkbokföringsadress.

Ibland kan det finnas felaktig formatering i e-kallelserna eftersom de hämtas från ett annat system. Det kan till exempel stå <b>Välkommen</b> .
Vi jobbar för att komma till rätta med detta.