Så kontaktar du vår patientvägledare

Till vår Patientvägledare kan du vända dig om du har frågor om dina rättigheter i vården och om hur du kan komma i kontakt med verksamheterna på Ersta sjukhus.

Patientvägledaren uppgift är att:

  • Ge råd och stöd i din kontakt med vården
  • Informera om hur du kan lämna synpunkter på din vård på olika sätt
  • Informera om hur du kan söka ersättning om du drabbats av en skada i samband med din vård

Patientvägledare

Du kan nå vår Patientvägledare via telefon, brev eller e-post.  Vi får tyvärr inte ta emot vårdrelaterade synpunkter per mejl eftersom vi då inte kan garantera patientsekretessen för uppgifter som personnummer eller symptom/besvär.

  • Telefon: 08-714 61 00.
  • Telefontid: måndag och onsdag kl. 10.00-11.00
  • Mejl:patientvagledare@erstadiakoni.se (observera att e-postadressen inte är avsedd för personuppgifter). 
  • Brev: Ersta sjukhus, Patientvägledare, Box 4619, 11691 Stockholm

Frågor och svar

Söker du vård på Ersta sjukhus behöver du i de flesta fall remiss eftersom vi inte har något akutintagt. Remissen får du från din behandlande läkare på din vårdcentral eller liknande utförare. Även för röntgenundersökning krävs remiss från behandlande läkare. Våra olika kliniker har olika behov av underlag för en remiss. 

Läs mer här: Så blir du patient på Ersta sjukhus

Återbud, bokning och ombokning sköts direkt av din mottagning. 

Om du behöver avboka din tid, ber vi dig göra det senast 24 timmar före utsatt tid. För en operation i slutenvården gäller 72 timmar före utsatt tid. Om du uteblir från ditt inbokade besök eller avbokar för sent debiteras du en avgift på 400 kronor.

Dina synpunkter som patient eller närstående är viktiga för oss. De ger oss möjlighet att säkra och vidareutveckla god vård och service. När du har synpunkter på vården vill vi gärna veta det, oavsett om du är nöjd eller missnöjd.

I första hand ska du kontakta den vårdenhet där du fått eller får vård. Om du är osäker på vart du ska vända dig kan du kontakta vår patientvägledare.  

Läs mer om hur du lämnar synpunkter, klagomål och förbättringsförslag på din vård hos oss.

För att beställa journalkopior hänvisar vi dig till journalservice på sjukhuset. Du kan läsa mer om journalservice här.

Det går också bra att ringa oss på nr: 08-714 62 35, måndag-torsdag kl 13:00 – 15:00.

Vanliga frågor och svar