Välkommen till Ersta sjukhus - för dig som söker vård eller ska besöka oss

På Ersta sjukhus erbjuder vi specialistvård med hög medicinsk kompetens och ett varmt omhändertagande. Hos oss kan du få vård inom flera områden, och vi har möjlighet att ta emot nya patienter. Oavsett om du kommer via remiss eller egen vårdbegäran, ser vi till att du får den hjälp du behöver så snart som möjligt.

Rätt till vård i tid

Enligt vårdgarantin har du rätt att få vård inom 90 dagar. Om du är i behov av specialistvård och har väntat längre kan du be om att få remiss till Ersta sjukhus. Vi har hög kapacitet och mycket kort väntetid till flera av våra specialistmottagningar.

Så fungerar vårdgarantin

Så blir du patient

Bor du i Region Stockholm?

Det finns flera sätt att bli patient hos oss. Ibland behöver du remiss, men du kan också kontakta oss direkt. Läs här om hur du går tillväga >>

Bor du i en annan region?

Ersta sjukhus tar emot patienter ifrån andra regioner. Det vanligaste är att din läkare i din hemregion skickar en remiss till oss. Läs mer om hur du går tillväga>>

Sjukvårdspersonal skriver på dator

Ta hjälp av vår patientvägledare

Patientvägledaren kan svara på frågor om dina rättigheter i vården och förmedla kontakt med verksamheter som kan hjälpa dig.

Frågor och svar

Det finns flera sätt att bli patient på Ersta sjukhus. På vissa mottagningar går det att bli patient utan remiss. I andra fall behövs det en remiss från en annan vårdgivare. Du kan även skriva en egenremiss och kontakta oss direkt i Alltid Öppet. Vi arbetar på uppdrag av Region Stockholm men kan också ta emot patienter från andra delar av landet.

Läs mer här: Så blir du patient på Ersta sjukhus

Återbud, bokning och ombokning sköts direkt av din mottagning. 

Om du behöver avboka din tid, ber vi dig göra det senast 24 timmar före utsatt tid. För en operation i slutenvården gäller 72 timmar före utsatt tid. Om du uteblir från ditt inbokade besök eller avbokar för sent debiteras du en avgift på 400 kronor.

Dina synpunkter som patient eller närstående är viktiga för oss. De ger oss möjlighet att säkra och vidareutveckla god vård och service. När du har synpunkter på vården vill vi gärna veta det, oavsett om du är nöjd eller missnöjd.

I första hand ska du kontakta den vårdenhet där du fått eller får vård. Om du är osäker på vart du ska vända dig kan du kontakta vår patientvägledare.  

Läs mer om hur du lämnar synpunkter, klagomål och förbättringsförslag på din vård hos oss.

För att beställa journalkopior hänvisar vi dig till journalservice på sjukhuset. Du kan läsa mer om journalservice här.

Det går också bra att ringa oss på nr: 08-714 62 35, måndag-torsdag kl 13:00 – 15:00.

Vanliga frågor och svar