Iris Fichter von Eichwald är verksamhetschef för Ersta hemtjänst i Täby. I hennes verksamhet har de under året tillsammans hittat lösningar och genomfört en rad insatser som lett till förbättringar.
Vad har ni gjort för att öka kvaliteten?
– Vi började med att titta på våra resultat i exempelvis Socialstyrelsens brukarundersökning. Under en tvådagarsworkshop vred vi på utmaningarna och alla i teamet var delaktiga i att hitta lösningar. Det har exempelvis lett till en omorganisation som förbättrar kommunikationen och underlättar kontakten med verksamheten.
Vad kan ni se för resultat av ert arbete?
– Vi har ökat kundnöjdheten från 76 till 80 procent i Socialstyrelsens brukarenkät, vilket är fantastiskt. Vi har jobbat hårt under året så det är så roligt med ett så tydligt bevis för att det vi gör ger resultat.
Som en bonus i det framgångsrika arbetet får Ersta hemtjänst ta del av Täby kommuns kvalitetspeng. Kommunen fördelar årligen en kvalitetspeng till hemtjänsterna i kommunen utifrån ett antal parametrar, bland annat det samlade resultatet för kundernas bedömning av inflytande i sin omvårdnad samt om hemtjänsten som helhet. Det finns även en teknisk kvalitetsparameter som handlar om graden av noggrannhet att registrera start- och sluttider i samband med besök i kundernas hem.
– Medarbetarna har engagerat sig i att vi ska bli ännu bättre, så det här är helt deras förtjänst. Jag är jättestolt över vår verksamhet, säger Iris Fichter von Eichwald.