Berätta om din roll på Ersta ASIH?
Min roll som koordinator är en funktion som innebär många kontaktytor och mycket telefontid. Mina uppgifter är väldigt varierande där jag fungerar lite som spindeln i nätet. Jag håller ihop arbetet kring patienten och är kontakten med anhöriga, andra vårdenheter, kollegor och såklart patienten själv. Allt för att arbetet kring patienten ska fungera på bästa sätt.
Johan fick upp ögonen för ASIH redan efter sina studier till sjuksköterska och har sedan dess blivit kvar inom samma område. Till Ersta kom han för cirka 3 år sedan efter att en tidigare kollega rekommenderade honom att söka till Ersta ASIH.
Vad utmärker Ersta ASIH?
Det jag tycket utmärker Ersta ASIH är att man har ett bra sätt att arbeta i team. Teamarbete är viktigt och prioriterat. Inom all sjukvård är teamarbete viktigt. Jobbar man inte tillsammans blir det inte bra. Speciellt på ASIH som innebär mycket ensamtid med patienter och många olika beslut att ta. Extra viktigt att kunna prata med varandra och ha ett team i ryggen. Patienten måste också vara en del av teamet. Där tycker jag att vi är bra på att inkludera patienten.
För ett bra teamarbete är reflektion i vardagen viktig. Något som Johan menar ökar kunskapen om både sig själv och varandra.
- Vi är människor så vi behöver reflektera med varandra. Både i vardagen dagligen och behöver sitta mer fokuserat vilket vi gör regelbundet. Det är viktigt. Det är under de tillfällena som man lär sig mer om sig själv, sin yrkesroll och hur teamet funkar. Det stärker också teamet.
Vad gör att du trivs på ditt jobb?
Det är nog variationen av arbetsuppgifter, och att det händer mycket i vår verksamhet. Det är dubbelt, det kan vara en utmaning men det är just det som gör det roligt. När teamarbetet funkar som bäst är det också en av de roligaste sakerna med mitt jobb.
Ingen är ensam någon superhjälte, men tillsammans löser man det mesta.
Vad är utmaningarna i ditt arbete?
En utmaning kan vara just att jag har kontakt med så många olika enheter och att kunna knyta ihop det på ett bra sätt för patienten i fråga. Allt från vårdkontakter, vårt team av olika yrkeskategorier, närstående och patienten själv. Det är många berörda. Jag kan inte bara slussa vidare ett samtal utan att bedöma om det är något jag kan lösa här och nu. Det gäller att kunna ställa rätt frågor och se vilka behov som finns. Ofta finns alltid någon kollega att fråga om råd. Ingen är ensam någon superhjälte, men tillsammans löser man det mesta.