Hemtjänsten förväntas leverera omsorg i sina kunders hem, men att hemtjänsten bjuder ”hem” kunderna till sig är inte lika förväntat. Men det är vad Erstas hemtjänster regelbundet gör, vissa så ofta som två gånger i veckan. Kundträffarna, som är en kostnadsfri bonus för kunderna, har blivit mycket uppskattade som en mötesplats där man gör trevliga saker ihop i kombination med fika och ibland en lunch.
Allt startade med en surströmmingsskiva
I Ersta hemtjänst i Sundsvall började allt för några år sedan med en uppskattad surströmmingsskiva. Sedan dess har kundaktiviteterna breddats, lockat fler deltagare och erbjuds nu i någon form i alla Erstas hemtjänster.
Det känns så bra att kunna bjuda in till att göra roliga saker tillsammans
Träffarna i Ersta hemtjänst i Gävle är ett samarbete mellan medarbetarna i verksamheten, men det mesta av innehållet planeras av två aktivitetsansvariga medarbetare. Målet är att hitta en variation av aktiviteter så att alla kan hitta något de lockas av.
- Vi erbjuder allt mellan surströmmingslunch till modevisning. Det som lockade extra många var när polisen kom och berättade om brott mot äldre och hur man förebygger att drabbas, berättar Anna-Lill Nyholm, som varit verksamhetschef för Ersta hemtjänst i både Sundsvall och Gävle.
Många medarbetare delaktiga
Även om aktivitetsansvariga och ledningen står för mycket av planering och genomförande under aktiviteterna är även fler medarbetare involverade på olika sätt, exempelvis som idésprutor inför planeringen eller som ledsagare till och från lokalen.
Alla, både medarbetare och kunder verkar överens om att kundaktiviteterna är en succé.
-Det är otroligt uppskattat, vilket är roligt eftersom vi startade detta för att vi ville förgylla vardagen för våra kunder. Det känns så bra att kunna bjuda in till att göra roliga saker tillsammans, säger Anna-Lill Nyholm.